Όλοι με κατηγόρησαν στην αρχή ότι φωτογραφίζω την αθλιότητα και τη μιζέρια. Δεν έδειχνα σε κανέναν τις φωτογραφίες μου. Πήρα το δικό μου δρόμο, αυτός είμαι. Και νομίζω πως δεν έκανα άσχημα. Το να βγάλεις λίγα χρυσάνθεμα, ακόμα και μια βαρκούλα που κουνιέται, δεν λέει και σπουδαία πράγματα. Εδώ είναι ένας λαός τρανταχτός, που πέρασε δια πυρός και σιδήρου• από το γιαταγάνι του Γιουσούφ αράπη και από το σκοινί του πατρο-Κοσμά. Αυτόν το λαό φωτογραφίζω.

Ο Κώστας Μπαλάφας είναι ένας από τους κορυφαίους φωτογράφους της Ελλάδας. Γεννήθηκε σε ένα ορεινό χωριό της Ηπείρου, την Κυψέλη Άρτας, το 1920, από γονείς αγρότες. Φοίτησε  σε νυχτερινό σχολείο και μετέβη στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων και κατόπιν στην Ιταλία έως το 1939 όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη γαλακτολογία. Επιστρέφοντας στα Ιωάννινα διορίστηκε έκτακτος υπάλληλος στη Γαλακτοκομική Σχολή.

Στα Γιάννενα τον βρήκε η Ιταλική εισβολή κι αργότερα η Γερμανική Κατοχή. Πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση 1941-44, στο πλευρό του ΕΛΑΣ ως αντάρτης-τυφεκιοφόρος και φωτογράφησε τον ένοπλο αντάρτικο αγώνα κατά των κατακτητών και τον αποτύπωσε στο φωτογραφικό λεύκωμα «Το Αντάρτικο στην Ήπειρο». Το  σύνολο της δουλειάς του αυτής θα αποτελέσει αργότερα ένα σπουδαίο φωτογραφικό ντοκουμέντο, που, μαζί με αυτό του Σπύρου Μελετζή, θα αποδειχτούν οι μοναδικές ουσιαστικά φωτογραφικές μαρτυρίες της Αντίστασης στα βουνά.

Από το 1951 εργάστηκε στη ΔΕΗ και αργότερα εργάστηκε ως οπερατέρ της Ελληνικής τηλεόρασης, ο πρώτος στη δοκιμαστική εκπομπή της ΔΕΘ, για να καθιερωθεί αργότερα στο φιλμ «Δωδώνεια», που γυρίστηκε το 1960.

Οι σκληρές συνθήκες ζωής που πέρασε στα παιδικά του χρόνια και οι αγώνες του ελληνικού λαού για ανεξαρτησία και αξιοπρέπεια επέδρασαν στον ευρύτερο ψυχισμό του και διαμόρφωσαν το ύφος της φωτογραφικής του δουλειάς, επιλέγοντας κυρίως θέματα κοινωνικού προβληματισμού.

Κατά καιρούς περπάτησε σχεδόν όλη την Ελλάδα και την απέδωσε με τον δικό του τρόπο στη φωτογραφική εικόνα. Συλλαμβάνοντας μοναδικά το κρυφό περιεχόμενο του χρόνου, του χώρου και των ανθρώπων.

Πέθανε στις 9 Οκτωβρίου του 2011 αφήνοντας ένα τεράστιο φωτογραφικό αρχείο το οποίο δώρισε ο ίδιος στο Μουσείο Μπενάκη το 2008. Αποτελείται 15.000 ασπρόμαυρα αρνητικά από το 1939 έως το 2000 και 60 ταινίες μικρού μήκους έτοιμες για ψηφιακή επεξεργασία, με κεντρικό θέμα τα ήθη και τα έθιμα της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας.

πηγή: http://www.costasbalafas.gr/index.php?view=gallery&option=com_joomgallery&Itemid=4

88
  • facebook
  • twitter
  • pinterest

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This